Vem vet?

Jag ska ärligt erkänna att jag är kass på svenska språket och grammatik. Kan prata och förstå men när det kommer till verb och annat så står det helt still. Spelar ingen roll hur mycket dom förklarat genom åren så vill jag inte ta det åt mig.
Vem är det egentligen som bestämt hur olika ord böjs t ex? Om vi tar ett exempel. Orden mås och gås. Typ samma ord, bara första bokstaven som är annorlunda. Det heter även en och inte ett om båda. Men när dom kommer flygandes i grupp så är det en tokig jävel som klabbat till det för oss. Då ska det böjas en mås, flera måsar och en gås flera gäss. Varför kan det inte heta mäss eller gåsar??? Vem har bestämt detta???
Svaret ligger troligtvis i allt det jag inte kan förstå och därför ber jag er.......HJÄLP!!!!!!

PS: Gick bara upp 4 hg efter min långa englandsvistelse med mycket öl och god mat  =)

Kommentarer

Postat av: ville

He he. Det kostade hundra kronor.

2010-04-26 @ 11:57:33
Postat av: Ramona

På skånska heter det gåsar

2010-04-26 @ 12:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0