Dem eller dom???

Nu är jag inte riktigt skolad så jag måste slänga ut en fråga till alla lärda.

Vad är skillnaden mellan dem och dom? Har läst en hel del texter där jag nog tycker att det skall vara dom istället för dem. Är det jag som har fel? Låter högst osannolikt........ Här är två smakprov:

vi kommer ha utan. känner att dem som kommer ska kunna slappna av utan att hålla reda på barn.

däremot vet jag inte riktigt med våra egna barn. dem ska ju vara med under vigseln

Visst e de väl fel? Det förekommer ofta.....

Kommentarer

Postat av: Anonym

i dessa två fallen ska det vara de.

Dom förekommer aldrig som pronomen i skriven text

2008-10-02 @ 09:19:17
Postat av: Soekande

jag kan inte finna Emils bloggsida. Kan du inte laenka till den? Har ej prickar haer saa jag faar skriva saa haer

2008-10-07 @ 09:19:35
Postat av: Egoina

Det ska aldrig vara "dom". Det finns en regel för "de" och "dem". I meningar du kan sätta in "jag" ska det vara "de" och i meningar du kan sätta in "mig" ska det vara "dem".



Ditt exempel: däremot vet jag inte riktigt med våra egna barn. dem ska ju vara med under vigseln



Det ska vara "de" eftersom du kan byta ut det med "jag". (Jag ska ju vara med under vigseln).





Hoppas det hjälpte dig! :)

2008-10-17 @ 11:53:19
URL: http://egoina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0