Ja visste det =)

Fan va de e bra att ha en stor släkt när det gäller. Som nu när jag behövde veta vikten på grej så frågar man Emma t ex. Så här löd hennes svar  =)

jo, enligt mina efterforskningar så väger en genomsnittlig cell 1 nanogram vilket betyder att du behöver 1,000,000,000, dvs tusen miljoner celler för att komma upp i ett gram. en liter blod innehåller normalt mellan 4 000 000 000 och 11 000 000 000 vita blodkroppar per liter. Om man antar att du har 5 000 000 000 fler vita blodkroppar per liter än du brukar (och ca 5 liter blod) så bör du alltså lätt kunna dra av hela 25 gram från vågen, tack vare dem.
nu vet jag ju inte exakt vilken typ av bacill du drabbats av men den vanligaste, E coli, väger 665 femtogram och då behövs ca 1,5 miljon miljoner för att komma upp i ett gram. säg 30 gram då men dem plus några vita blodkroppar ute i vävnaden :)

Där har ni svart på vitt varför vågen stod still denna vecka. Kroppen är full av skit som väger ton  =)

Fast nu när jag har rotat bak i arkivet så såg jag på tv (En cellsam historia) för väldigt många år sedan hur det går till.  Order har gått ut till som som står och skyfflar in till förbränningen att alla ska hjälpas åt mot baciller o blodkroppar så det är ett stort krig som har brutit ut i kroppen nu. För varje tablett jag äter så kommer det fler krigare i små rymdfarkoster som håller ställningarna. Ett tag till sen är slaget vunnit  =)

Så ni som snackar en massa annat och kommer med skrämselpropagnada, kolla först om dom sett filmerna. Har dom det så har dom osso koll.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0