Älskade ostkaka

Jag har alltid varit glad för ostkaka med grädde. Är nog för mandelsmaken. Fast det är i och för sig inget jag saknat nu när jag går på LCHF så när jag såg ett recept för oss var jag ju bara tvungen att testa.
Här är receptet för nyfikna:

  • 4 ägg
  • 1 stort pkt Keso, 500 gram
  • 3 dl grädde
  • 3 msk hackad sötmandel (finns mald på Lidl)
  • 5 droppar bittermandel olja
  • (2 msk socker/sötningsmedel)

Jag tömmer alltid keson i ett durkslag och spolar av det. Låter den sen rinna av en bra stund så blir den inte så vattnig.

Rör ihop alla ingredienser. Häll smeten i en ugnsfast form och grädda i 175 grader till ostkakan fått en fin gyllenbrun färg och fått en fast konsistent.
Det tar ca 30 minuter. Låt den svalna en aning och ät med vispad grädde, med eller utan sötningsmedel. Det är en smaksak


Kommentarer

Postat av: Ramona

Vad gott det ser ut!

2009-02-09 @ 20:40:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0